הכתב עידן יוסף דיווח באתר החדשות NEWS1 על כ ששר התחבורה ישראל כץ צפוי לחתום בימים הקרובים על צו לייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בכ3% בממוצע .
משמעות ההחלטה הינה שמחירי התחבורה הציבורית יעלו החל מה-1 בינואר 2012 .
ייקור התחבורה הציבורית
ייקור המחירים כולל גם את הקווים ששונו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית בירושלים ובגוש-דן. כך למשל, נסיעה שמחירה 6.40 שקלים תעלה 6.60 שקלים (לאזרח ותיק 3.30 שקלים). נסיעה שמחירה 10 שקלים תעלה 10.40 שקלים (לאזרח ותיק 5.20 שקלים).
גם בכרטיסי חופשי-חודשי תחול התייקרות:
• חופשי חודשי אזורי - מ-227 שקלים ל-235 שקלים (לאזרח ותיק 117.5 שקלים).
• חופשי חודשי מורחב - מ-248 שקלים ל-256 שקלים (לאזרח ותיק 128 שקלים).
• חופשי חודשי לבן - מ-324 שקלים ל-335 שקלים (לאזרח ותיק 167.50 שקלים.
למרות שמשרד התחבורה טרם הוציא הודעה רשמית בנושא זה, דווחו רשתות החדשות השונות אודות ההעלה המתוכננת.
כיצד קורה הדבר
לפי החלטת הממשלה מתעדכנים תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית פעמיים בשנה : ב1 בינואר ,וב1 ביולי.
בחודשים אלו מתפרסם דו"ח עליית המדד.
כזכור, עם תחילת יישום הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש-דן ב1 ביולי היו אמורים המחירים להתייקר ,אך היות והמדד היה נמוך בכדי 2% הסכים האוצר לוותר על התייקרות זאת.
בפועל מחירי התחבורה הציבורית כל הזמן עולים ,ונשאלת השאלה מה צריך לעשות כדי שהם יירדו.
למשל, אם בשנת 2010 עלה מחיר כרטיס 5.80 ,בשנת 2012 מחירו מאמיר לכדי 6.60 (עלייה של 80 אגורות).
הסיבה לכינון מהלך זה
ההתייקרות הזאת הייתה אמורה למנוע ממפעילי התחבורה הציבורית אובדן הכנסה בסך 100 מיליון ש"ח.
וכך נוצר מצב שכל פעם שגוף נמצא בהפסדים הציבור צריך לממן אותו .
וזוהי חוצפה ממדרגה ראשונה שספק אם היא מתרחשת במדינות מערביות אחרות.
נשאלת השאלה :איך מונעים מהלך זה וגורמים למשרד התחבורה להקפיא בשנתיים את עליית המחירים ,ובזמן זה למצוא תוכנית הגיונית אשר תיטיב עם אנשים הנוסעים בתחבורה הציבורית מידי יום כגון:סטודנטים,קשישים, ילדים ,נשים .
הכותב הינו בלוגר וסטודנט באוניברסיטה הפתוחה